Blog

5 redenen waarom jij NU in SEO zou moeten investeren (als je dat nog niet doet, natuurlijk)

‘SEO levert niets op’, ‘de SEO-resultaten vallen tegen, en ‘ik moet op de kosten letten, dus ik stop met SEO’. Ja, het is soms écht vermoeiend om altijd maar een lange adem nodig te hebben wat de SEO-resultaten betreft. We feel you! Wij willen ook heel graag sneller, maar geduld is een schone zaak. Echt waar.  Je moet veel energie, tijd en geld stoppen in een juiste SEO-strategie, maar op de lange termijn pluk je daar de vruchten van.

 

Wil je NU meer zichtbaarheid, leads of online verkopen? Dan is het inzetten van een SEO-strategie niet hetgeen je nu nodig hebt. Andere kanalen zoals Google Ads en Shopping zullen dan beter aansluiten op jouw korte termijndoelstellingen.

 

Ondanks dat de kreten ‘direct meer omzet’, ‘meteen meer websiteverkeer’ of ‘nu meer aankopen realiseren’ heel erg aantrekkelijk klinken, is het wel goed om na te denken over een lange termijnstrategie. Hoe ga je nu op een duurzame manier investeren in je website of webshop? Ook wel handig dat je wat minder afhankelijk wordt van alleen de advertentiebudgetten die je elke maand over de balk smijt.

Deze 5 redenen geven aan waarom jij NU in SEO zou moeten investeren (als je dat nog niet doet, natuurlijk)!

1.     Extra zichtbaarheid voor je potentiële klanten

Naast dat je zichtbaar bent op relevante zoektermen via advertenties, is het extra sterk als je óók nog met een organisch resultaat zichtbaar bent. De online zoektocht begint bij Google en als jouw bedrijf daar twee keer in staat, geeft dat toch een stukje betrouwbaarheid af. Zo vragen wij aan onze potentiële klanten vaak hoe ze bij ons terecht zijn gekomen. Het antwoord? ‘Ik kwam jullie telkens hoog in Google tegen, dus dan weten jullie vast wat jullie doen’.

2.     Je maakt kans op mooie organische posities

Met een goed doordacht SEO-plan kun jij scoren op belangrijke relevante zoekwoorden. Staar je niet blind op die #1 positie (we snappen dat je dat graag wilt), maar we blijven graag reeel. En heb je er zoveel budget voor over om die #1 positie te bemachtigen? Wij kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar vaak loont het de moeite om juist op meerdere zoekwoorden in de top 5 te staan, dan je blind te staren op die nummer één positie op dat belangrijke zoekwoord.

3.     SEO is on-demand marketing

U vraagt, wij draaien. Maar dan net even wat anders. SEO valt onder de noemer pull marketing, waardoor het niet als een ‘irritante advertentie’ wordt gezien. Met SEO komt jouw bedrijf in beeld, precies op het moment dat klanten naar je zoeken. Niet iedereen klikt op de advertenties in Google, omdat de gedachte vaak is: ‘daar betaal je voor’. Als je in een organisch zoekresultaat naar voren komt, dan ben je goed bezig! Need we to say more?

4.     Niet afhankelijk van stijgende klikprijzen

Een cliché maar o-zo-waar: het leven wordt duurder. Zelfs de klikprijzen in Google Ads zijn de afgelopen periode (door de coronacrisis) door het dak geschoten. Door te investeren in SEO zorg je voor een langdurige en blijvende positie in Google. Natuurlijk moet je hierin altijd je concurrentie in de gaten blijven houden. Als zij ineens veel meer gaan investeren, dan moet je wel nadenken om mee te gaan.

5.     Heb je eenmaal die #1 positie? Dan word jij moeilijk van de troon gestoten!

Heb je eenmaal die mooie nummer 1 positie in Google bereikt op een voor jou interessant zoekwoord? Gefeliciteerd! Als deze positie stabiel is en je constant aan je website blijft werken, dan word je moeilijk van de troon gestoten! In de ogen van Google ben jij een hele betrouwbare partij en dat blijft dan vaak een wel een tijdje zo. Natuurlijk moet je altijd aan je website blijven werken. Denk dan aan het toevoegen / vernieuwen van goede content op je website, het verbeteren van de gebruikerservaring en technische aspecten voor de gebruiksvriendelijkheid, maar ook linkbuilding. Door het opbouwen van een stukje autoriteit, ben én blijf je dan een belangrijke speler voor Google. Hopelijk blijft dat ene plekje dan lange tijd voor jou beschikbaar… 

Benieuwd wat een investering in SEO jou oplevert?

Ben je benieuwd welke quick wins er op het gebied van SEO voor jouw website of webshop liggen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met een van onze SEO-specialisten. Zij maken voor jou een analyse en adviseren waar jij het meeste baat bij hebt om organisch te kunnen groeien!