Afgelopen jaren is Google Ads alleen maar verder aan het automatiseren met de opkomst van Smart Shopping campagnes, Performance Max campagnes en geautomatiseerde biedstrategieën. Eén van de meest nieuwe features zijn de Auto Apply Recommendations (AAR).
Wat zijn Auto Apply Recommendations?
Zoals de naam van de feature al doet vermoeden zijn het eenvoudig gezegd automatisch doorgevoerde aanbevelingen die de interface aanbiedt. De tussenkomt van een SEA-specialist is hierdoor niet meer nodig. Wat Google wél nog aanbiedt is de keuze welke aanbevelingen worden doorgevoerd zonder dat daar een expliciete toestemming voor nodig is.
Uit welke smaken kan ik kiezen?
Wanneer je bij Google Ads in de AAR-interface zit zijn alle Recommendations op te splitsen in drie hoofdonderwerpen:
- Advertenties en Extensies
- Zoekwoorden en Targeting
- Bieden en Budgetten
Advertenties en extensies
Met de “Advertenties en extensies”-aanbevelingen geef je Google de mogelijkheid om advertenties te verfijnen, nieuwe advertenties te maken, je beste advertenties het vaakst weer te geven en de advertenties in effectievere advertentiegroepen in te delen.
- Responsieve zoekadvertenties toevoegen
- Responsieve zoekadvertenties verbeteren
- Geoptimaliseerde advertentieroulatie gebruiken
Bieden en budgetten
Met de “Bieden en budgetten”-aanbevelingen geef je Google de mogelijkheid om je biedstrategieën aan te passen waar nodig. Maar naast je biedstrategieën is er ook de mogelijkheid om bepaalde doelen in te stellen voor campagnes.
- CPA-doelen aanpassen
- ROAS-doelen aanpassen
- Efficiënter bieden met Verbeterde CPC
- Efficiënter bieden met Klikken maximaliseren
- Efficiënter bieden met Aantal conversies maximaliseren
- Efficiënter bieden met Doel-CPA
- Efficiënter bieden met behulp van Doelvertoningspercentage
- Efficiënter bieden met Doel-ROAS
- Een Doel-CPA instellen
- Een Doel-ROAS instellen
- Een doel voor de biedstrategie instellen
- Conversies bijhouden en upgraden
Zoekwoorden en targeting
Met de “Zoekwoorden en targeting”-aanbevelingen geef je Google de mogelijkheid om doelgroepen, zoekwoorden en targeting te optimaliseren / beheren.
- Doelgroepen toevoegen
- Doelgroepsegmenten toevoegen voor rapportage
- Dynamische zoekadvertenties toevoegen
- Zoekwoorden toevoegen
- Bereik vergroten met Google-zoekpartners
- Dubbele zoekwoorden verwijderen
- Niet-weergegeven zoekwoorden verwijderen
- Conflicterende uitsluitingszoekwoorden verwijderen
- Targetinguitbreiding gebruiken
Wat zijn de voordelen van AAR?
In feite neemt Google een aantal taken van de SEA-specialist over. Hierbij een aantal voordelen op een rij:
- Minder werktijd voor de SEA-specialist
- De SEA-specialist kan zich meer bezighouden met strategie
- Meer conversies (in theorie)
- Google’s Best Practices worden de standaard in je account
Wat zijn de nadelen van AAR?
- Je geeft controle uit handen
- Je kan het oneens zijn met bepaalde aanbevelingen die tóch worden doorgevoerd
- Je bent alsnog tijd kwijt om de wijzigingen van de aanbevelingen te controleren
Is AAR een mooie toevoeging?
Er hangen dus zowel voor- als nadelen aan het gebruik van AAR. Een aantal recommendations kunnen je behoeden van slordigheden, zoals conflicterende zoekwoorden verwijderen. Maar een aantal andere aanbevelingen kunnen er ook voor zorgen dat jouw doel wordt voorbijgestreefd en je campagnes zich niet meer focussen op je oorspronkelijke conversiedoel.
De inzet van AAR moet een heel bewuste en doordachte keuze zijn met betrekking tot welke functies je wél en niet gebruikt, want het kan je leven als SEA-specialist makkelijker maar ook zeker moeilijker maken.
Benieuwd hoe jij AAR het beste kan inzetten voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op met onze SEA-specialisten om eens vrijblijvend te sparren.