Rijzen jouw omzetten de pan uit en/of vliegen de leads je om je oren? Wellicht is het dan tijd voor een volgende stap in je online propositie: Online Branding.
Branding is een manier om jouw bedrijf te onderscheiden van andere bedrijven die in dezelfde sector actief zijn. Je kunt door middel van een goede brandingstrategie consumenten kennis laten maken met jouw kernwaarden of Unique Selling Points (USP’s). Branding kan op tal van manieren, denk hierbij aan huisstijlen, logo’s of zelfs personeelskleding. Een goede brandingstrategie kan tegenwoordig niet meer alleen offline plaatsvinden. Sterker nog, tegenwoordig vindt dit grotendeels online plaats.
De voordelen van online branding
Er zitten een aantal voordelen aan online branding t.o.v. offline branding.
- Allereerst is alles wat online gebeurt meetbaar. Stel: je gebruikt online banners, dan weet je precies hoeveel mensen deze gezien hebben. Dit wordt al lastiger bij bijvoorbeeld een billboard langs de snelweg, er staat immers niemand te tellen hoeveel auto’s er voorbij rijden.
- Een tweede voordeel is dat je precies kunt bepalen wie jouw banners te zien krijgen. Wil je alleen personen die net verhuisd zijn? Geen probleem, daar zijn online audiences voor. Offline zou je posters op moeten gaan hangen op makelaarskantoren o.i.d.

De verschillende mogelijkheden van online branding
Online zijn er verschillende mogelijkheden om je branding vorm te geven. Denk hierbij aan Google Display en/of YouTube. Via het Google Display Netwerk (GDN) kun je banners uitleveren op websites. De targeting gaat via audiences, de uitingen bepaal je zelf. Vind je bepaalde website niet relevant, dan sluit je die gewoon uit!
Een ander veel gebruikte tool is YouTube, wat veel personen niet weten is dat YouTube onderdeel is van Google. Je kiest je doelgroepen, biedstrategie, schiet een leuke video en voilà, klaar is kees! Vervolgens worden jouw videoadvertenties vertoond voordat iemand een filmpje kijkt via YouTube.
Echter is het heel erg moeilijk om de daadwerkelijke impact van jouw advertentie meetbaar te krijgen. Je kunt immers wel zien hoeveel vertoningen de video heeft gehad, hoe ver de video afgekeken is, wat het unieke bereik is etc. etc. Alleen weet je niet of de video heeft bijgedragen aan jouw branding. Heeft de consument jouw bedrijf onthouden door de video of was dit via een ander kanaal? Hier heeft Google iets op bedacht: De Brand Lift studie.
Zo werkt de brand lift studie van YouTube
Een brand lift studie werkt als volgt: je start een standaard YouTube campagne zoals altijd, echter voeg je nu een merkimpact meting toe. Door dit toe te voegen krijgen YouTube-gebruikers voordat ze een video zien een enquêtevraag. Dit gebeurt zowel bij personen die jouw advertentie hebben gezien als bij personen die deze nooit hebben gezien.

Je kunt kiezen tussen verschillende enquêtevragen, hoe de vraag eruitziet wordt bepaald op basis van de statistiek die je wilt meten. De keuzes zijn:
- Ad Recall
- Bekendheid
- Overweging
- Voorkeur
- Koopintentie
Je geeft je eigen merk op en kiest 3 concurrenten, vervolgens wordt de enquête vertoond en kunnen personen een antwoord achterlaten. Als uiteindelijk meer personen jouw merk kiezen die de video wél gezien hebben dan personen die jouw video niet gezien hebben, weet je dat jouw videoadvertentie heeft bijgedragen aan je branding en kun je spreken over een brand lift.
Er moet natuurlijk wel voldoende respons komen, anders kun je het onderzoek niet significant noemen. Een groot voordeel: Google maakt alle statistische berekeningen en zorgt ervoor dat er nieuwe metrics tevoorschijn komen. Na een brand lift studie heb je beschikking tot de volgende metrics:
- Beïnvloede gebruikers
- Kosten per beïnvloede gebruiker
- Benchmark voor positief reactiepercentage
- Marge toename
- Absolute toename
- Relatieve toename
Let op, een brand lift kun je pas inzetten wanneer je meer dan €20.000,- per maand spendeert aan de desbetreffende YouTube campagnes.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?
Wil jij starten met een brand lift studie en ben je benieuwd naar alle ins en outs? Neem dan contact op met onze SEA-specialisten. Wij sparren graag met je over de mogelijkheden!