De menustructuur van je website; het zorgt ervoor dat bezoekers genavigeerd worden naar de plek waar ze naartoe willen, maar het zorgt er ook voor dat zoekmachines weten welke pagina’s er op jouw website te vinden zijn. De menustructuur is dus een heel belangrijk element waar je goed over na moet denken. Maar wat is nou een goede menustructuur en aan welke dingen moet je allemaal denken? Zijn er daarnaast nog verschillen voor een ideale menustructuur voor desktop of mobiele apparaten? We vertellen je er graag meer over in deze blog, dus lees snel verder!
Waarom is structuur op je website dan zo belangrijk?
Niet alleen de menustructuur, maar ook de bredere gehele structuur van je website is heel belangrijk. Een onduidelijke structuur heeft meerdere negatieve effecten op de prestatie van je website. Zowel op het niveau van bezoekers als op zoekmachineniveau. Zo kan een slechte websitestructuur zorgen voor een lage conversieratio, hoog bouncepercentage of een lage ranking in Google.
Menustructuur voor desktop
Wanneer je gaat nadenken over een goede menustructuur voor de desktopversie van je website is het belangrijk dat je de ruimte neemt voor je menu. Zorg ervoor dat het menu een prominente plek inneemt aan de boven- of zijkant van de pagina. Zoek een consistente plek uit voor je menu zodat deze op elke pagina op dezelfde plek staat; zo hoeven bezoekers nooit te zoeken. Daarnaast kan een sticky menu een optie zijn. Het menu is hier “vastgemaakt”, waardoor het meebeweegt wanneer de bezoeker gaat scrollen. Scroll maar eens naar beneden in deze blog, dan zie je wat hiermee bedoeld wordt!
Tip: zorg dat er in je menu een link staat naar de homepagina van je website. Vaak is dit verwerkt in een klikbaar logo dat de bezoeker terugbrengt naar de homepagina.
Extra tip: neem de ruimte voor een zoekbalk! Uit onderzoek is gebleken dat het conversiepercentage veel hoger ligt als er een zoekbalk beschikbaar is op de website, dan wanneer deze er niet is. Daarnaast kun je hier data mee verzamelen zodat jij weet waar je bezoekers naar op zoek zijn. Win-win!
Menustructuur voor mobiel
Een goede menustructuur ziet er voor mobiele apparaten ietwat anders uit dan voor desktop. Maar sinds de komst van de Mobile First Index update wordt het steeds belangrijker om óók de mobiele versie van je website zo mobiel vriendelijk mogelijk te maken. Met andere woorden; denk ook zeker eens extra na over een ideale menustructuur voor op mobiel.
Omdat schermen van mobiele apparaten kleiner zijn dan die van desktops, is er logischerwijs ook minder ruimte. Om die reden wordt er voor mobiel vaak gekozen voor een hamburgermenu; de herkenbare 3 streepjes in de hoek die het menu laten uitklappen wanneer je er op klikt. (Let op: bij desktop wil je deze optie niet gebruiken! Dit is echt een oplossing om ruimte te besparen, wat dus alleen nodig is op mobiel.) Dit menu moet ook iets compacter zijn ingedeeld dan het menu op desktop, dus zorg voor korte, bondige teksten als “heren” of “dames” en “jassen” of “broeken”. Een andere manier om ruimte te besparen is het werken met accordeons in het menu. Hierbij wordt elke categorie pas uitgevouwen en de subcategorieën weergegeven als de bezoeker hierop klikt. Er kan ook gekozen worden voor een sequentieel menu. Bij deze optie wordt er een lijst met categorieën weergegeven en wanneer de bezoeker een keuze maakt en klikt op een categorie, wordt de lijst vervangen door een lijst met subcategorieën. De laatste optie is geschikter wanneer je een groter aantal opties in je menu wilt opnemen.
Tip: nog even over het feit dat er op mobiele apparaten minder ruimte is; dit betekent natuurlijk ook dat letters kleiner zijn dan op desktop. Zorg er wel voor dat het lettertype altijd groter is dan 12px, anders is het voor de gebruiker niet te lezen. En klik dan nog maar eens de juiste optie in het menu aan…
Interne links en link juice
Een goed doordachte en logische menustructuur voor zowel desktop als mobiel is dus belangrijk voor bezoekers én voor zoekmachines. Een ander belangrijk onderdeel waardoor zoekmachines content en pagina’s op jouw website kunnen vinden zijn interne links. Interne links zijn links op je website die verwijzen naar een andere pagina op je website. Door deze links snappen zoekmachines beter hoe jouw website in elkaar zit en welke pagina’s er allemaal bestaan.
Hoe meer interne links er verwijzen naar een bepaalde pagina, hoe belangrijker die pagina wordt gevonden door de zoekmachine. Dit komt omdat er linkwaarde, ook wel link juice, aan die pagina wordt doorgegeven. De pagina’s die in het menu staan krijgen automatisch de meeste waarde van Google. Zet de pagina’s met je belangrijkste zoekwoorden dus in het menu!
Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het indelen van de menustructuur voor jouw website? Neem dan snel contact met ons op; onze SEO specialisten staan klaar om hier samen met je aan de slag te gaan!