Performance Max wordt steeds belangrijk in de Google Ads strategie. Om Performance Max goed in te zetten zijn er een aantal zaken die belangrijk zijn om in te stellen. Één van die cruciale instellingen zijn doelgroep signalen. Maar wat zijn nu doelgroep signalen en hoe moet je die inzetten?

Welke doelgroepsignalen zijn er?
Waar je normaliter doelgroepen als observatie of targeting in kon stellen, werkt een Performance Max-campagne via doelgroepsignalen. Hierdoor kun je doelgroepen opgeven waardoor de campagne deze data meeneemt in de zoektocht naar nog meer potentiële converterende mensen.
Er zijn verschillende doelgroep signalen:
Remarketing: Dit zijn doelgroepen op basis van eerdere websitebezoekers
Klantenlijsten: Dit zijn doelgroepen op basis van klantgegevens
Custom-intent: Hier kan je een lijst met relevante zoektermen opgeven waar jouw potentiële klanten opzoeken of interesse in hebben
In-market: Dit zijn doelgroepen van mensen die bereid zijn tot een aankoop over te gaan op basis van specifieke categorieën
Affiniteitsdoelgroepen: Dit zijn doelgroepen van mensen die bereid zijn tot een aankoop over te gaan op basis van specifieke categorieën
Demografische kenmerken: Hier kan je targetten op verschillenden demografieën zoals geslacht, leeftijd, ouderlijke status en gezinsinkomen

Hoe gebruiken we doelgroepsignalen?
In de bovenstaande alinea is beschreven welke doelgroep signalen er allemaal zijn. Nu is de vraag hoe je het best gebruik kunt maken van deze doelgroep signalen. De meeste gebruikt doelgroep signalen zijn doelgroepen op basis van websitebezoekers (remarketing) en custom-intent lijsten, omdat deze doelgroepen zich in de DO-fase van de customer journey bevinden. Met custom-intent lijsten kan je heel gericht een doelgroep bereiken op basis van zoekwoorden van producten of diensten die jij levert.
Een itemgroep is een lijst met koppen, beschrijvingen, producten en afbeeldingen, waarmee je een advertentie maakt binnen elk kanaal van de Performance Max campagne. Je kunt één of meerdere doelgroep signalen aan een itemgroep koppelen. Vervolgens kun je de uitingen binnen een itemgroep afstemmen op het betreffende doelgroep signaal. Hierdoor maak je de advertenties zo relevant mogelijk voor de gebruikers die aan jouw doelgroep signaal gekoppeld worden.
Wat kunnen wij voor jouw bedrijf betekenen?
Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de mogelijkheden van doelgroep signalen binnen Performance Max, maar heb je vragen over het opzetten en inrichten van een dergelijke campagne? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of eventueel kunnen helpen met het opzetten van een account.