Blog

E-mailmarketing benchmarks voor 2021

Top of mind blijven bij je klanten of (nieuwe) klanten aan jouw merk binden? Dan is e-mailmarketing het ideale kanaal. Maar hoe weet je nou of je op de goede weg bent en of jouw nieuwsbrieven het wel of niet beter doen dan gemiddeld? Worry no more! Daar zijn de geliefde benchmarks voor! Op basis van de e-mail benchmarks voor 2021 kun je bepalen of je al dan niet je strategie moet aanpassen.

De volgende statistieken en benchmarks zijn bekend gemaakt door Campaignmonitor.

E-mail benchmark voor alle branches

De afbeelding hieronder geeft de KPI’s per branche weer en wat de daarbij behorende benchmarks zijn. We pakken even ‘Education’ als voorbeeld, wat willen deze cijfers zeggen?

  • Het gemiddelde openratio in de branche ‘onderwijs’ is 24,90%
  • Het doorklikratio (CTR) is gemiddeld 4,30%. Dat is het percentage van mensen die op een link in jouw mail heeft geklikt. Alle ontvangers worden hierin meeberekend.
  • Het CTOR (click-to-open-rate) is gemiddeld 17,30%. Dit is ook het percentage van mensen die op een link in jouw mail heeft geklikt. Alleen de ontvangers die de mail hebben geopend, worden hierin meeberekend.
  • Het gemiddelde uitschrijfratio ligt op 0,10%

De gemiddelde cijfers per dag

Uiteraard is het belangrijk dat je voor jouw organisatie test en uitprobeert welke dagen en tijdstippen het beste werken en wanneer mensen vaker jouw mail openen en actie ondernemen. Om je een idee te geven van de gemiddelde cijfers, vind je hieronder de percentages per dag. Houd wel in de gaten dat dit overall cijfers zijn en niet branche specifiek.

De verschillen zijn niet héél groot, maar er is een dag die toch wat boven de rest uitsteekt qua resultaten:

  • Vrijdag heeft het hoogste open ratio
  • Vrijdag heeft de hoogste CTR
  • Vrijdag heeft – samen met woensdag – gemiddeld de hoogste CTOR

Vergelijkingen tussen gebieden

De tabel hieronder geeft de gemiddelde cijfers per gebied weer. Good to know: EMEA staat voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Dit zijn geen cijfers waar je direct iets mee kunt, maar het is altijd leuk om de verschillen te zien 🙂

Zou je wel eens willen weten hoe jouw mailcampagnes ervoor staan? Of maakt e-mailmarketing geen onderdeel uit van jouw online marketing strategie en wil je weten waar kansen liggen voor jouw bedrijf? Laat het ons gerust weten, wij helpen je graag verder!