Facebook introduceert binnenkort een nieuwe functie: Facebook Shops. Facebook Shops maakt het mogelijk om met één webwinkel je producten te verkopen op Facebook en Instagram, maar in de toekomst ook op Messenger en WhatsApp! Facebook is de testfase al begonnen onder de eerste miljoen bedrijven, maar Facebook Shops zal snel voor alle bedrijven beschikbaar worden.
Na de vele adverteermogelijkheden die Facebook al biedt aan bedrijven, maakt Facebook het nu ook mogelijk voor bedrijven om een webwinkel te starten: Facebook Shops. Hier kunnen gebruikers producten bewaren voor later of direct kopen. Het afrekenen, dat via creditcard gebeurt, is alleen nog mogelijk in de Verenigde Staten. In andere landen worden de gebruikers nog doorgestuurd naar hun eigen webshop. Wanneer de checkout-functie ook in Nederland beschikbaar komt, is nog niet bekend. Zodra gebruikers producten kunnen bekijken, opslaan en zelf kopen, biedt het veel kansen voor (kleine) bedrijven. Naast een fysieke winkel, kunnen ze dan ook gemakkelijk en gratis online hun producten aanbieden!
Look and feel van de Facebook Shop
De Facebook Shop is eenvoudig en snel op te zetten. Daarnaast bevindt de webwinkel zich binnen de populairste social media platforms van het moment: Facebook en Instagram, (en later) WhatsApp en Messenger. Facebook laat je via een kort stappenplan de Facebook Shop in elkaar zetten met de gewenste look and feel:
- Maak een collectie: upload de producten die je wilt verkopen uit je catalogus
- Kies de lay-out van je website en maak met kleuren en afbeeldingen de webwinkel die past bij jouw huisstijl. Ook de grootte van de letters en de knoppen kun je zelf customizen!
- De laatste stap is ervoor zorgen dat gebruikers je webwinkel vinden!

Hoe vinden gebruikers mijn Facebook Shop?
Nadat je een Facebook Shop hebt ingericht, is het belangrijk dat gebruikers jouw Facebook Shop vinden. Maar hoe? Mensen kunnen je Facebook Shop vinden op je Facebook-bedrijfspagina of je Instagram profiel. Zelf kan je er ook voor zorgen dat potentiële klanten jouw Facebook Shop vinden, door Stories te plaatsen of door je Facebook Shop te promoten via advertenties.

Nieuwe feature: Live shopping
Naast Facebook Shops lanceert Facebook nog een nieuwe feature: Live Shopping. Tegenwoordig zien we in de Facebook Stories en Instagram Stories veel live video’s verschijnen. Dit heeft Facebook als inspiratie gebruikt voor de ‘next step’. Gebruikers kunnen dadelijk real-time shoppen! Bedrijven kunnen in hun live video’s, voordat ze live gaan producten taggen vanuit hun productcatalogus of Facebook Shop. Wanneer gebruikers de live video bekijken, kunnen ze onderaan de video het product bekijken en kopen.

7 tips voor het inzetten van Facebook Shopping voor jouw bedrijf
Je weet nu hoe je Facebook Shopping kunt inzetten voor jouw onderneming. Wij hebben nog een aantal tips voor je waardoor jij de verkoop van producten via Facebook Shopping extra kunt stimuleren.
- Je kunt jouw eigen Facebook shop volledig inrichten naar hoe jij dat wil. Op deze manier kun je het helemaal laten aansluiten op jouw branding strategie. Je kunt de volledige lay-out en kleuren aanpassen om zo een persoonlijke merkidentiteit te creëren.
- Op jouw pagina heb je de mogelijkheid om een call-to-action knop in te zetten. Door er op te klikken kun je deze tekst eenvoudig aanpassen. Veel ondernemers hebben hier staan: “neem contact op” of “meer informatie”, maar je kunt hier ook jouw Facebook Shop promoten. Je kunt de call-to-action knop bijvoorbeeld aanpassen naar “Shoppen”.
- Er bestaan twee nieuwe manieren om jouw producten te tonen op Facebook. De (potentiële) klant krijgt bij de eerste optie een afbeelding van het product te zien met daaronder de prijs. Bovenaan staat het woord “Shopping”. Bij de tweede optie krijg je de mogelijkheid om een afbeelding te tonen waar onder staat welk product dit is. Ook hier kun je de prijs erbij zetten. Wanneer je via de bedrijfsmanager een combinatie van deze twee mogelijkheden instelt, kun je de verkoop van jouw producten stimuleren. Je verleidt de bezoeker namelijk eerst met een mooie afbeelding, om vervolgens te tonen welk product het is.
- Je kunt via het advertentiebeheer op Facebook ook sponsored promotions inzetten. Je kunt elk gewenste product promoten door een call-to-action “Shoppen’ toe te voegen.
- Je kunt ook kiezen voor de optie remarketing advertenties. Deze advertenties worden op dezelfde plek getoond als de sponsored ads. Wanneer iemand de website heeft bezocht, krijgt deze persoon de advertentie te zien op Facebook.
- Gebruik ook jouw andere social media kanalen om jouw Facebook Shopping te promoten. Maak er een waterdichte totaalstrategie van! Dat maakt pas écht Impact op je doelgroep. Op deze manier haal je het maximale uit je budget.
- Zorg voor kwalitatieve afbeeldingen. Wij raden je aan om afbeeldingen maximaal 1024 x 1024 pixels te laten bevatten. De afbeelding moet ook daadwerkelijk het product zelf weergeven en dus niet een grafische voorstelling van het product. Ook is het verstandig om voor een witte achtergrond te kiezen. Zo komen alle kleuren van het product duidelijk naar voren.
Gaat Facebook Shops zorgen voor een shift in de (e-)commerce wereld?
Het introduceren van Facebook Shops is een slimme zet van Facebook en biedt voor bedrijven veel voordelen en kansen. Voornamelijk voor kleine bedrijven kan het een manier zijn om naast een fysieke winkel ook producten online te verkopen. Het is namelijk eenvoudig en gratis! Facebook Shops kan daarnaast een flinke boost geven aan e-commerce via social media.
Wil je meer weten over Facebook Shops? Neem dan gerust contact op met een van onze social specialisten. Wij helpen je graag verder!