Blog

Google ads benchmarks tijdens covid-19

Afgelopen jaar hebben we gezien hoe COVID-19 ons dagelijks leven, alle bedrijfsvoering in Nederland en nog veel meer heeft veranderd. Ook op Google heeft COVID-19 een impact gehad voor verschillende branches. Veel adverteerders hebben zich hierdoor moeten aanpassen aan het nieuwe ‘normaal’ in de online advertentie wereld, maar wat is nou het nieuwe ‘normaal’ voor jouw branche? 

De volgende statistieken en benchmarks zijn gepubliceerd door Wordstream en zijn gebaseerd op 15.759 US accounts.

Gemiddelde ctr’s stegen tijdens covid-19

Overall is de gemiddelde click-through rate (CTR) gestegen sinds februari, voornamelijk op Google Search campagnes. Veel branches ondervonden meer impressies en klikken sinds de uitbraak. Voornamelijk de “Food & Groceries” en de “Nonprofits & Charities” branches ondervonden CTR’s die hun normale CTR’s ver overtroffen. Zelfs branches die traditioneel lage CTR’s hebben zoals “Finance” of “Legal” hadden nu een solide CTR.

Gemiddelde cpc’s daalden tijdens covid-19

Sommige branches zien een daling van de CPC’s, omdat de concurrentie die adverteert schaarser is geworden. Maar in de tussentijd zien veel professionele diensten (B2B, Real Estate, Legal, etc.) toenemende concurrentie aangezien hun marketing steeds meer afhankelijk is geworden van hun digitale aanwezigheid.

Gemiddelde conversieratio% aangetast tijdens covid-19

Helaas zijn veel kleine bedrijven niet in staat om nieuwe klanten te exploiteren of om te zetten op dezelfde manier als voorheen. Lokale adverteerders worstelden het meest hiermee en velen hebben een aanzienlijk lagere CR% bij hun betaalde advertenties. Desalniettemin zijn veel lokale bedrijven er wel in geslaagd om hun zaak draaiende te houden. Restauranthouders hebben bijvoorbeeld minder of geen gasten op locatie, maar zijn geswitcht op contactloze bezorging en/of afhaalmaaltijden. Autodealers werden ook minder bezocht tijdens COVID-19, maar veel automobiel adverteerders hebben zich aangepast door hun inventaris en veilingen online onder de aandacht te brengen.

Gemiddelde cpa’s verschillen per netwerk tijdens covid-19

Online advertising heeft het afgelopen jaar in een snel tempo een aantal ontwikkelingen doorgemaakt. Nieuwe zoekopdrachten domineerden de zoekresultaten, gebruikers bleven langer en later online en het mobiele verkeer nam ook af. Tegelijkertijd passen veel adverteerders zich aan en vinden ze groeiend verkeer via Bing, Google Display en Facebook.

Gemiddelde dagbudgetten werden verlaagd tijdens covid-19

Over het algemeen verlaagden bedrijven, van welke omvang dan ook, hun dagelijkse advertentiebudgetten in deze tijd van onzekerheid. Maar zelfs bij een lager advertentiebudget werd succes geboekt. Campagnes werden nu bijvoorbeeld geoptimaliseerd om zo efficiënt mogelijk het laagst hangende fruit tegen de laagste kosten te vangen. De technologiesectoren (Computers & Consumer Electronics) hebben daarentegen hun campagnebudget opgevoerd om de vraag naar home-office’s op te vangen. Reis- en toerisme adverteerders hebben, logischerwijs, hun budget het meest verlaagd. 

Wat betekenen deze benchmarks?

De COVID-19 uitbraak verandert de manier waarop we zaken doen en ons dagelijks leven leiden. Naarmate ons gedrag verandert, moeten onze advertentiecampagnes dat ook doen. Slimme adverteerders reageren op deze veranderende normen en blijven wendbaar met hun PPC-campagnes. 

Zit je met jouw bedrijf onder deze gemiddeldes? Dat betekent dat er waarschijnlijk ruimte voor verbetering is. Advies of hulp nodig bij het verstevigen van je online positie? Neem gerust contact op met onze SEA consultants!