Blog

Marketing Automation via ActiveCampaign

Je hebt het vast en zeker vaker gehoord: Marketing Automation wordt steeds belangrijker. Maar wat houdt Marketing Automation nu eigenlijk in, wat kun je ermee en welke tool moet ik hiervoor gebruiken? Wij vertellen je er graag meer over!

Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation maakt het mogelijk om de klant te benaderen op het juiste moment, met de juiste boodschap. Door gebruik te maken van geautomatiseerde systemen kunnen we leads/prospects via verschillende touchpoints door de customer journey heen helpen en op die manier aan ons binden. Dit kunnen we doen door op bepaalde handelingen van klanten in te spelen die ze bijvoorbeeld op je website uitvoeren of via een advertentie die je hiervoor inzet. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper.

De meest voorkomende vorm van Marketing Automation is e-mailmarketing. E-mailmarketing is een zeer effectieve manier om de klant te voorzien van informatie en biedt vele mogelijkheden. ActiveCampaign is een Marketing Automation platform dat dit allemaal mogelijk maakt en waar we zeer goede ervaringen mee hebben. We nemen je graag mee in de mogelijkheden van dit platform.

Hoe kan ik ActiveCampaign inzetten?

ActiveCampaign is een Automation Platform met voornamelijk erg mooie mogelijkheden voor email marketing, Marketing Automation en CRM tools. Het is dus een perfecte tool om te starten met Marketing Automation en het bouwen van automatiseringen (funnels door middel van e-mails). ActiveCampaign biedt verschillende voordelen:

  • Veel integratiemogelijkheden.
  • Je kunt ActiveCampaign al inzetten vanaf $9 p/maand.
  • De lage instapprijs en de vele mogelijkheden die er zijn, maken ActiveCampaign erg aantrekkelijk. Later is het ook makkelijk op te schalen.
  • Tool om nieuwsbrieven mee te versturen (betere design mogelijkheden dan bijv. Mailchimp).
  • ActiveCampaign biedt veel contactinformatie over klanten. Dus welke pagina’s hebben ze bekeken op je website, hebben ze formulieren ingevuld of hebben ze een product gekocht.


Een kijkje binnen ActiveCampaign

De basis van ActiveCampaign is het opzetten van automatiseringen, ook wel funnels genoemd. Dit is een stroomschema van ‘ja/nee’ verklaringen om klanten hun persoonlijke customer journey te laten doorlopen. Er is altijd een startpunt waar je de funnel binnenkomt en een eindpunt. Een startpunt kan bijv. een contactformulier zijn, waar je als eindpunt met de klant om tafel wilt zitten. Maar als e-commerce bedrijf wil je bijv. aansturen op een aankoop.

Bij het opzetten van funnels heb je vele mogelijkheden. In deze video is te zien hoe je met de ingebouwde drag-and-drop automatisering tool gemakkelijk funnels kan opzetten.

Voor wie is Marketing Automation via ActiveCampaign interessant?

Als een van de beste Marketing Automation tools is de software van ActiveCampaign interessant om in te zetten voor zowel grote als kleine bedrijven. Door de lage instapprijs en de mogelijkheid om snel op te schalen, biedt ActiveCampaign veel kansen. Er liggen kansen voor alle bedrijven binnen ActiveCampaign:

  1. Voor B2B bedrijven
  2. Voor digitale bedrijven
  3. Voor e-commerce bedrijven
  4. Voor bedrijven die diensten aanbieden in de B2C markt

Bedrijfsdoelstellingen behalen met ActiveCampaign

Ieder bedrijf heeft zijn eigen bedrijfsdoelstellingen waar naartoe wordt gewerkt. Daarnaast is de gewenste customer journey voor ieder bedrijf anders. Hieronder vind je enkele situaties waarbij de inzet van ActiveCampaign van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw bedrijf:

  • Ondersteuning bij ‘Lead Nurturing’
    ActiveCampaign is een uitstekende vorm om ‘cold’ leads om te zetten in leads van hoge kwaliteit (Sales Qualified Leads). Dit is interessant wanneer je bezoekers acties uitvoeren, maar niet converteren. Via een funnel ga je de bezoeker sturen naar een conversiepunt.
  • Realiseren van aankopen, cross-selling en klantretentie
    Dit is interessant voor e-commerce bedrijven om zowel nieuwe aankopen te realiseren, maar ook om te zorgen voor cross-selling en herhaalaankopen. Denk hierbij aan het opzetten van funnels om winkelmandverlaters op te vangen, klanten te benaderen die al even niks bij je hebben gekocht, nieuwe collecties te promoten en je beste klanten te belonen met kortingen.
  • Sales ondersteuning door middel van het CRM systeem
    Je kunt binnen ActiveCampaign scores geven aan leads op basis van de hoeveel interactie die een lead met jouw bedrijf heeft gehad. Zo weet je wanneer leads klaar zijn om contact te hebben met jouw bedrijf.

Jouw bedrijfsdoelstellingen behalen met ActiveCampaign

De mogelijkheden binnen ActiveCampaign zijn ontelbaar en voor iedereen kan ActiveCampaign anders worden ingezet. De vraag is natuurlijk hoe ActiveCampaign kan bijdragen om jouw bedrijfsdoelstellingen te behalen. Wanneer je weet wat je wilt bereiken, moeten de stappen uiteen worden gezet hoe hiernaar toe gewerkt kan worden. Iedere situatie is anders en heeft een persoonlijke aanpak nodig.

Ben jij benieuwd wat de inzet van ActiveCampaign kan toevoegen voor jouw bedrijf of heb je wellicht zelf al een idee? Neem gerust contact op met een van onze ActiveCampaign specialisten om samen te sparren over de mogelijkheden!