Blog

Mobiele apps uitsluiten in Google Ads

Maak jij gebruik van Display advertenties? Dan is het verstandig mobiele apps uit te sluiten van jouw campagnes. Waarom? Het grootste gedeelte van de klikken (en dus ook kosten) gaan naar game applicaties.

Misschien heb je het zelf ook wel eens meegemaakt. Je speelt een spelletje op je telefoon en opeens komt er een advertentie tevoorschijn die je niet (of heel erg moeilijk) weg kunt klikken. In de praktijk klikken mensen hier vaak, al dan niet per ongeluk, op. Vervolgens betaal jij voor deze klik en de persoon die heeft geklikt wil zo snel mogelijk weg van jouw website. Hier heeft niemand baat bij.

Op basis van cijfers

Het bovenstaande voorbeeld klinkt logisch. Je kunt het ook onderbouwen met data. Kies een Display campagne in jouw account, kijk bij het onderdeel ‘plaatsingen’, filter op ‘plaatsing’ en kies ‘bevat mobiele apps’. Vervolgens voeg je de statistieken ‘bouncepercentage’ en ‘gemiddelde sessieduur’  toe aan het rapport. Presteren de mobiele app plaatsingen een hoog bouncepercentage en een korte sessieduur? Dan is dit een duidelijk signaal dat deze plaatsingen slecht presteren.

Filteren op mobiele apps

Filteren op mobiele apps

Statistieken ‘Bouncepercentage’ & ‘Gemiddelde sessieduur’ toevoegen

Statistieken ‘Bouncepercentage’ & ‘Gemiddelde sessieduur’ toevoegen

Tip: Maak een uitsluitingslijst

Wekelijks alle plaatsingen doorlopen om mobiele apps uit te sluiten kan een zeer tijdrovende klus zijn. Maak daarom gebruik van een lijst met uitgesloten plaatsingen. Niet bekend met hoe je dit kunt doen? Bekijk dan het onderstaande stappenplan.

Stap 1. Ga naar ‘lijsten met uitgesloten plaatsingen’ via ‘Tools’

Stap 2. Maak een nieuwe lijst met uitgesloten plaatsingen

Nieuwe lijst

Stap 3. Kies voor de optie ‘App-categorieën’

Uitgesloten plaatsing

Stap 4. Vink alle categorieën van de ‘Apple App Store’ & ‘Google Play’ aan

Uitgesloten plaatsingen toevoegen

Vervolgens geef je de nieuwe lijst met uitgesloten App-categorieën een naam en voeg je deze toe aan jouw Display campagnes.

Wat kunnen wij voor jouw bedrijf betekenen?

Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de mogelijkheden van Display advertising, maar heb je vragen over het opzetten, inrichten en optimaliseren van een Google Ads  account? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of eventueel kunnen helpen met het opzetten van jouw Google Ads account.