Blog

Technische SEO: waar moet je aan denken?

Content op je website, het is oh zo belangrijk! Maar… wanneer je website technisch niet goed in elkaar zit, zul je met deze content nog weinig resultaat boeken. Google wil namelijk de beste resultaten voor haar bezoekers weergeven en kijkt hierbij ook naar de techniek van websites. Zo is bijvoorbeeld de website snelheid erg belangrijk en kijkt Google ook naar de Core Web Vitals. Wat zijn belangrijke zaken die te maken hebben met technische SEO? Je leest het in deze blog!

Zorg dat alle relevante pagina’s indexeerbaar zijn

We zeiden het net al: wanneer je website technisch niet op orde is, zul je weinig effect ervaren van de relevante content op je website. Wanneer de pagina’s met relevante content bijvoorbeeld niet geïndexeerd worden door Google, zullen deze niet in de zoekresultaten naar voren komen. Niet wat je wilt natuurlijk, wanneer je tijd en moeite in deze pagina’s hebt gestoken! Om de indexeerbaarheid van je pagina’s te verbeteren, kun je het volgende doen:

  • Een logische navigatiestructuur
  • Een uitgebreid en logisch intern linkprofiel
  • De pagina’s toevoegen aan de XML sitemap

Heb jij een nieuwe pagina toegevoegd, maar wordt deze nog niet geïndexeerd door Google? In Google Search Console kun je de URL invoeren en hiervoor een extra indexatie verzoek indienen.

Optimaliseer je website snelheid

Niets is zo irritant als een website die langzaam laadt. Zowel voor bezoekers als voor Google. Zorg ervoor dat de snelheid van jouw website op orde is en je zult gegarandeerd resultaat boeken! Checken of jouw website snelheid al op orde is? Dit kan met Google Pagespeed Insights. Daarnaast zijn de Core Web Vitals van Google erg belangrijk om rekening mee te houden. Meer weten over de LCP, CLS en FID? Je leest het in deze blog!

Focus op je mobiele website

Sinds de inschakeling van de Mobile First Indexatie wordt de mobiele versie van je website als uitgangspunt gepakt door Google. Is je mobiele website niet op orde? Grote kans dat je rankings nog niet zo goed zijn. Werk aan de winkel dus! Zorg dat de content op mobiele apparaten goed wordt weergegeven, gebruiksvriendelijk en klikbaar is en dat er bijvoorbeeld sneltoetsen zijn om direct te kunnen bellen. 

Maak waar nodig gebruik van redirects

Verandert een URL omdat je bijvoorbeeld een aanpassing hebt gedaan aan de menustructuur? Zorg er dan voor dat je redirects instelt. Wanneer je dit niet doet, komt de bezoeker op een fout-pagina terecht. Met een redirect stuur je de bezoeker door naar de juiste webpagina, zonder dat hij of zij dat doorheeft. Vooral bij website migraties (lees: verhuizingen) zijn redirects erg belangrijk en verdienen zij extra aandacht.

Optimaliseer de afbeeldingen op je website

Het gebruik van afbeeldingen op je website is natuurlijk niet alleen een kwestie van de afbeelding plakken. Zorg ervoor dat de afbeelding gecomprimeerd is, zodat je website snelheid niet vertraagd wordt. Zorg er daarnaast voor dat je een logische en beschrijvende ALT-tekst meegeeft aan de afbeelding. Wanneer de afbeelding dan onverhoopt toch niet laadt, kunnen bezoekers nog steeds lezen wat de afbeelding duidelijk had moeten maken. Deze ALT-tekst zorgt er óók nog eens voor dat Google de inhoud van je pagina beter begrijpt. Win-win situatie!

Beveilig jouw website met een SSL certificaat

Ooit op een website gezeten die niet veilig was? Als bezoeker geeft dat natuurlijk niet het gevoel dat het om een betrouwbare website gaat. Met een SSL certificaat, dat je kunt aanvragen bij je hostingprovider, geef je je website een veiligheidskeurmerk dat ook nog wordt gezien door Google. Twee vliegen in één klap dus

Technische SEO gaat natuurlijk nog veel verder dan de punten die besproken zijn in deze blog. Kun jij wel wat hulp gebruiken om jouw website SEO-proof te maken? In samenspel met je webbouwer zorgen wij ervoor dat jouw website op rolletjes loopt. Neem dus snel contact op met onze SEO specialisten!