Blog

De toegevoegde waarde van een Facebook groep

Groepen op Facebook zijn groepen waarbij mensen zich kunnen aansluiten die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Jij bent zelf vast ook lid van een Facebook groep: denk aan een groep waarin mensen dingen te koop aanbieden of een groep waarin reizigers tips en foto’s met elkaar delen. Handig wanneer je van plan bent een reis naar dat desbetreffende land te maken, maar je geen zin hebt om zelf je reis uit te stippelen.

Voorbeeld van een Facebook groep voor backpackers.

Facebook groepen kunnen echter ook ingezet worden door bedrijven om te communiceren met leden, zonder daar geld voor te betalen. Dat klinkt interessant, toch? Zeker sinds de veranderingen eerder dit jaar, waarin Facebook minder posts vanuit bedrijfspagina’s laat zien op een persoonlijk nieuwsoverzicht. Het organische bereik voor bedrijven is hierdoor aanzienlijk afgenomen. Een Facebook groep lijkt daarom een goede oplossing om een community op te bouwen met fans van je bedrijf.

Facebook Pagina vs groep

Ik hoor je denken: een Facebook groep, is dat niet hetzelfde als een Facebook pagina? Nee, dat is niet helemaal hetzelfde! Het grootste verschil tussen een Facebook pagina en een Facebook groep is dat in een Facebook groep alle leden kunnen posten, terwijl op de Facebook pagina enkel de beheerder van de pagina kan posten. Dit zorgt ervoor dat een groep mensen een community kan vormen rondom een bepaald onderwerp, een product of een merk. Leden kunnen daarover content, ervaringen of foto’s delen met andere leden.

Hier kunnen leden content over delen, problemen over bespreken en foto’s over posten. Deze mogelijkheden hebben toegevoegde waarde voor ambassadeurs van je merk en voor jou als bedrijf, omdat mensen op deze manier interactie kunnen hebben met elkaar én met het bedrijf.

Hoe kan een Facebook groep bijdragen aan mijn merk?

Dat is een logische vraag. Er gaat natuurlijk tijd zitten in het opbouwen van een community, wat het belangrijk maakt om te weten wat het creëren van een Facebook groep bij kan dragen aan je merk. Een Facebook groep biedt fans van je merk een platform om over je producten of diensten te praten, vragen te stellen en gerelateerde content te delen. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf de kennis van jouw bedrijf of de kwaliteit van je merk onder de aandacht kan brengen, onder de juiste doelgroep. Tegelijkertijd ontvang je zo content van je fans, welke je als ‘social proof’ kunt gebruiken in de promotie van je merk.

Een andere reden voor het opzetten van een Facebook groep, kan zijn om klanten van je bedrijf exclusiviteit te bieden. Klanten krijgen exclusieve toegang tot je groep, waarin klanten vragen kunnen stellen of makkelijk online contact kunnen opnemen.

Voorbeeld van een Facebook groep voor een bepaald product, waarvan mensen met een gemeenschappelijke interesse lid worden. De groep heeft ruim 5.000 leden.

Daarbij komt het voordeel dat op het moment dat een representatief aantal fans lid wordt van je Facebook groep, je de groep ook kunt inzetten om antwoord te krijgen op vragen. Dit levert inzichten op in je klanten, waar jij als bedrijf weer op kan inspelen, om bijvoorbeeld de klantbeleving te verbeteren. Bereikt je groep 250+ leden, dan krijg je inzicht in ‘Group Insights’, wat ervoor zorgt dat je toegang krijgt tot informatie over welke content de meeste betrokkenheid oplevert op welke tijden.

Publieke, gesloten of geheime Facebook groep

Facebook biedt oprichters van groepen de mogelijkheid tot het maken van een publieke, gesloten of geheime groep. Welk type groep jij opricht is afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Wil jij een platform bieden voor mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp, waarop zij terecht kunnen om vragen te stellen en met elkaar in contact te komen, dan is een publieke groep een goede optie. Wil jij als merk echter exclusiviteit realiseren voor klanten, dan is een gesloten groep beter. Je kunt klanten dan uitnodigen om toegang te krijgen tot je groep, zodat niet iedereen zomaar lid kan worden. Een geheime groep is hetzelfde als een gesloten groep, maar deze groep kan niet gevonden worden wanneer hier op gezocht wordt.

Zelf een community beginnen?

Klinkt bovenstaande voor jou interessant en wil je een Facebook groep beginnen voor jouw merk of bedrijf? Leuk, hopelijk heeft het toegevoegde waarde voor jouw bedrijf! Mocht je hulp nodig hebben bij het opzetten van je Facebook groep, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Onze Social specialisten helpen je graag!