Schrijf jij even een goede landingspagina? Kun je daar een goede blog aan wijden? Stel je even een pakkende e-mail op? Als copywriter krijg je regelmatig dit soort verzoeken. Maar hoe laat je jouw teksten eruit springen? En nog belangrijker: hoe zorg je er voor dat de copy die je schrijft overtuigt? Gebruik power words!
Wat is de kracht van power words?
Simpel gezegd: ze garanderen resultaten. Omdat ze de aandacht trekken, nieuwsgierig maken én overtuigen. Iedere dag weer worden mensen overspoeld met informatie. Via social media, e-mails en Google krijg je een enorme hoeveelheid aan input voor je kiezen. Daarom scannen we teksten snel en beslissen we binnen een paar seconden of we doorklikken of lezen. Niet interessant? Dan scrollen we door. Als copywriter wil je dit natuurlijk voorkomen. Power words geven je teksten de aantrekkingskracht die ze nodig hebben. Mensen komen er onbewust eerder door in actie, omdat ze emoties oproepen. Met zorgvuldig gekozen woorden dring je direct binnen in het onderbewuste van je klant. Precies daar waar (aankoop)beslissingen plaatsvinden. Welke woorden voor meer kracht zorgen? Woorden als gratis, exclusief, snel, simpel, nieuw, tijdelijk en bespaar. Maar ook jij/jou om de lezer direct aan te spreken, omdat – omdat we altijd het waarom van iets willen weten en de als-dan-constructie werken converterend. Hier vind je een overzicht van nog veel meer power words waar je zeker weten mee scoort.
Per direct een hogere CTR? Gebruik deze power words!
Power words zorgen voor een hogere click through rate (CTR). Uit onderzoek onder 161 power words blijkt dat de volgende 10 het best presteren. Achter ieder woord staat het verschil in CTR in een tekst met power words versus een tekst zonder. Dus heb je bijvoorbeeld een webshop in kleding? Dan heb je met de advertentietekst Shop nu de zomercollectie in de uitverkoop! 37,4% meer kans dat iemand op je advertentie klikt dan met de tekst Shop nu de zomercollectie tegen lagere prijzen!
Power word | Verschil CTR |
1. Uitverkoop | 37,4% |
2. Gratis | 33,3% |
3. Kracht | 33,4% |
4. Per direct | 33,3% |
5. Creëren | 25% |
6. Gegarandeerd | 25% |
7. Resultaten | 21,4% |
8. Cadeau | 12% |
9. Geliefd | 11,3% |
10. Veroorzaakt door | 11,1% |
Hoe maak je strategisch gebruik van power words in je copy?
All right, een overtuigende tekst heeft dus power words nodig. Een goede copywriter weet deze woorden slim in de tekst te plaatsen. Waar precies? Sowieso in de titel van blogs of websiteteksten, in kopjes, meta tags, e-mail onderwerpen en call-to-actions. Eigenlijk overal waar de tekst moet aansporen tot conversie. Dan lezen mensen eerder het hele artikel, is de kans groter dat ze hun e-mail openen en zullen ze sneller doorklikken op je advertenties. Denk wel altijd na welke emotie je uit wil lokken en welk power word daarbij hoort. Wil je bijvoorbeeld dat mensen een e-mail openen? Dan zijn woorden die nieuwsgierigheid opwekken een goede match, zoals exclusief, 100% geld terug garantie en koopje. Wil je dat mensen snel een productkeuze maken? Dan kun je met termen als voorraad raakt op, alleen vandaag nog en mis deze kans niet een gevoel van schaarste creëren.