Usability testing

Usability onderzoek op mobiel wordt opgenomen voor nauwkeurige rapportage

Verbeter de usability van je website door usability testing

Ervaar je dat je website niet het gewenste aantal leads binnenhaalt, terwijl je ziet dat je wel bezoekers trekt? Of hoor je van leads en klanten dat de website onduidelijk is? Lijden je betaalde campagnes, e-mails en SEO-resultaten onder een slechte gebruikerservaring van je website? Dan is het tijd om de usability van je website te verbeteren! 

 

Met een grondige usability test maken we inzichtelijk waar en waarom je doelgroep afhaakt op jouw website en wat we kunnen doen om dit te verbeteren. Ons doel is om de gebruikerservaring te optimaliseren en daarmee jouw conversiepercentage te verhogen. Usability testing, oftewel een gebruikerstest, speelt hierin een cruciale rol. Ontdek hoe we jouw website een boost kunnen geven. 

Het conversiepercentage van je website verhogen

Het verbeteren van de usability van je website zal resulteren in een hoger conversiepercentage. Logisch natuurlijk, want als bezoekers makkelijker en prettiger door je website kunnen navigeren, vinden ze sneller waar ze naar op zoek zijn. Hierdoor zal de zoektocht op je website voor de bezoeker veel aangenamer zijn. Een betere website usability is essentieel voor het verbeteren van het conversiepercentage en voor het succes van je website of webshop. Door middel van conversieoptimalisatie en het inzetten van een conversiespecialist, helpen wij je bij het optimaliseren van je website om meer conversies te realiseren uit hetzelfde aantal bezoekers.

Data collection

Gebruikersonderzoek uitvoeren bij je websitebezoekers

Het uitvoeren van een grondig gebruikersonderzoek van je website is cruciaal om de gebruiksvriendelijkheid te testen. Door middel van verschillende gebruikerstesten en diepgaand gebruikersonderzoek, kunnen we inzicht krijgen in hoe gebruikers met de website omgaan. Een gebruikerstest helpt ons te identificeren welke elementen goed werken en welke verbeterd kunnen worden. Wanneer we zien dat bezoekers op een specifiek onderdeel afhaken, zullen we (eventueel samen met een webbouwer) dit obstakel wegnemen. Hoe we deze inzichten vergaren? Heel simpel! We nodigen de doelgroep uit om live op locatie je website te komen testen. Dat is nog eens first-hand data verzameling.

 

We kijken niet alleen naar gebruikers signalen: we bezoeken ook zelf aandachtig jouw website. Middels een uitgebreide checklist brengen we verbeteringen in kaart. Deze checklist is gebaseerd op alle best practices die we door de jaren heen hebben opgebouwd. We hebben heel wat websites geoptimaliseerd en weten dus haarfijn wat er aan jouw website schort. 

 

Wat zijn de voordelen van usability testing?

Een usability onderzoek is een puur kwalitatieve onderzoeksmethode die verschillende voordelen met zich meebrengt ten opzichte van andere onderzoeksmethoden.

Met stip op nummer één staat dat je met een Usability testing kan achterhalen waarom een gebruiker iets op de website doet of niet doet. We hebben natuurlijk al heel veel data via Google Analytics 4, heatmap tooling, screen recording software, surveys en feedbackformulieren. Maar al deze tools kunnen je niet vertellen waarom er iets misgaat op de website. Ze kunnen niet in het hoofd van een websitebezoeker om de gedachtegang te achterhalen. Met een usability test kun je hier achter komen door simpelweg vragen te stellen aan je website bezoekers.

Je kunt de klant en/of doelgroep in levenden lijve ontmoeten. Dit is heel waardevol voor een ondernemer. Aannames over klanten, hun gedrag, overtuigingen en motivaties worden snel en regelmatig incorrect gedaan. Door ze in het echt te zien en spreken kun je je beter inleven in de klant, wat niet alleen op de website handig is, maar in al het klantcontact.

Tijd! Je kan relatief snel ontdekkingen doen. Met een groep van 5 tot 10 kwalitatieve respondenten kan je al veel ontdekken. Dat betekent dat de heatmap-tool niet eerst maandenlang data moet verzamelen of een A/B test zoveel duizenden bezoekers moet krijgen voordat deze significant is.

Een schat aan input en informatie voor website verbeteringen. Als ondernemer en als marketeer heb je de website al zo vaak gezien, dat sommige dingen gewoon niet meer opvallen. Maar respondenten wel! Denk aan een bestelknop die niet lekker werkt op Android smartphones, buttons die niet genoeg opvallen of een menu dat niet logisch in elkaar zit.

Meer websiteverkeer door de synergie van onze diensten

Het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van je website en daarmee het verhogen van het conversiepercentage is natuurlijk altijd van toegevoegde waarde. Echter, je hebt maar weinig aan een goed conversiepercentage als je website weinig verkeer genereert.

In de ideale situatie wil je een goed conversiepercentage én veel websiteverkeer. Het combineren van conversieoptimalisatie met een marketingdienst zoals SEO of SEA versterkt elkaar, omdat je niet alleen de conversie van het huidige verkeer verbetert, maar ook meer verkeer binnenhaalt. Hierdoor snijdt het mes aan twee kanten: je verhoogt de kwaliteit van de bezoekerservaring en optimaliseert tegelijkertijd de kwantiteit van het verkeer naar je website. Deze synergie zorgt voor een maximale groei en rendement op je investeringen.

Hoe zet je een usability test op?

We hanteren een stappenplan voor het opzetten van een usability test. Door deze gestructureerde aanpak zorgen we ervoor dat de test grondig en effectief is, waardoor we waardevolle inzichten verkrijgen om de gebruikerservaring van onze website te verbeteren.

Aan de slag met usability testing voor jouw website?

Zoals je weet is een effectieve marketing- en conversiestrategie is cruciaal voor het succes van je online bedrijf. Daarbij fungeert een website als het visitekaartje van je bedrijf. Bij Online Klik begrijpen we dit en bieden we uitgebreide conversie en marketing diensten aan die je helpen om je doelen te bereiken. 

 

Een usability test opzetten heeft best wat omhanden, maar is naast dat het heel waardevol is voor jouw website, eigenlijk ook erg leerzaam en leuk om uit te voeren! Wil je onze hulp inschakelen of een heel usability traject uit handen geven? Neem dan contact met ons op. Op naar meer conversies en gebruiksgemak met usability testing!

Daniëlle van Essen

Eigenaresse / Online marketing strateeg

Start vandaag nog met optimaliseren

Wil jij jouw website ervaring naar nieuwe hoogtes brengen? Neem dan contact met ons op en onze specialisten gaan voor jou aan de slag!

Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.